Thursday, June 19, 2008

NeXT VESsEL 4 ME..???pERHAps..

16hb jun aku pegi Menara Dayabumi dengan harapan aku dapat tau bile aku naek kapal n kalo bley aku dapat stay situ skali at least 3 hari pun cukup...aku langsung x expect yang aku akan jumpe ramai bdk misc kat situ..dengar2 dorang dapat nek keesokan harinye..tiba-tiba aku dapat rase kekecewaan n jealousy dalam diri aku nie...mungkin aku rase dorang lebih beruntung sebab dorang memang tajaan misc..aku nie cume bdk tajaan petronas mane bleh dibanding ngan dorang sume..aku cume leh tunggu giliran aku kalau naseb baik dapat pape kapal yg ade tu oklah..tp kalo dapat pilih tentulah aku pilih LNG tanker...hidup memang heaven x terhingga kat situ...kalo dapat chemical perkara sebaliknya akan berlaku pada diri aku nie...paham2 je la...aku kurang pasti samada aku memang dilahirkan untuk belayar atau tak...tp kita same2 tgk lepas aku sign-off dari kapal...ape jadi aku x tau....ape pun aku cume leh berdoa aku dapat melaksanakan tugas aku dengan baik atas kapal tanpa sebarang perkara yg buruk...insyaallah

2 comments:

mariners said...

My life as a seafarers!!!!!!!!!!
Rasanya anda baru mengenali dunia pelayaran ini. Sebenarnya zaman pelayaran malaysia sudah terkubur, tidak sehebat dulu lagi. Kalau hanya ingin joint LNG (Life Not Gaurantee) or Tankers, anda tak akan kenal kehidupan sebenar sebagai pelaut. Jenis Kapal yang anda sebutkan tu hanyalah kapal yang tidak melambangkan anda sebagai pelaut. Mungkin anda pernah mendengar zaman BUNGA LINE 69. Apakah itu pelaut dan moto pelaut Malaysia. Sudahkah anda mengenali kapal2 MISC terdahulu. Mungkain tidak mengetahui sejarah kapal2 yang dapat mengajar ilmu pelayaran (seamanship). Untuk pengetahuan anda saya pernah menjadi pelaut di kapal MISC dan NOL singapore. Tak lama sangat cuma 20 tahun je.

dean said...

yea betul bro gua sokong ngan lu bro. kalau nak merasai kehidupan pelaut yg sebenarnya LNG bukan lah tempatnya. Kalau nak merasainya lg di waktu inibukan lah di MISC . kalau masih ada pun di PCL atau PSM. Gua rasalah.7 laut 7 rimba silakan masuk..